KRAKOWSKA SZKOŁA CZYTANIA
Metoda Krakowska (Symultaniczno- Sekwencyjna Nauka Czytania).
Autorką tej wspaniałej metody jest Profesor Jagoda Cieszyńska.
W pierwszej kolejności uczymy dziecko czytać sylab. Podczas zajęć dzieci poznają sylaby do których przypisane są historyjki obrazkowe w książeczkach. Dzięki temu proces zapamiętywania materiału jest łatwiejszy.
Podczas nauki czytania Metodą Krakowską pobudzane zostają :
- Analiza I Synteza Wzrokowa
- Analiza i Synteza Słuchowa
- Praca Prawej i Lewej Półkuli mózgu
Najlepszym czasem na rozpoczęcie nauki czytania jest początek wieku przedszkolnego.
LOGO - RYTMIKA
Połączenie terapii logopedycznej z rytmiką. Na bazie ćwiczeń muzyczno - ruchowych wykonywane są ćwiczenia w które przeplatane są słowa. Przewodnim motywem zajęć jest rytm.
Celem terapii jest usprawnienie ruchowe, słuchowe u dzieci , u których istnieje ryzyko zaburzeń mowy.
Zajęcia logorytmiczne to ciekawa propozycja dla każdego dziecka o niezwykle korzystnym wpływie na ogólny rozwój. Wiadomo, iż dzieci najlepiej uczą się przez zabawę a taki sposób nauki jest najatrakcyjniejszy. W naszym gabinecie dzieci znajdą różnego rodzaju instrumenty i pomoce do logo-rytmiki.
TERAPIA DYSLEKSJI
Dysfunkcje w uczeniu spowodowane dysleksją mogą dotyczyć czytania i pisania. Dysleksja nie jest do końca uleczalna. Dyslektykiem jest się do końca życia. Dlatego bardzo istotne jest to, aby poprzez dobranie odpowiednich działań terapeutycznych jak najszybciej zacząć terapię z pacjentem która z pewnością ułatwi funkcjonowanie w szkole.
Co może zaniepokoić?
- Nieustalona lateralizacja
- Problemy z orientacją przestrzenną
- Zaburzenia pracy lewej półkuli (problemy z pamięcią, koncentracją)
- Niska sprawność manualna
- Zły chwyt narzędzia pisarskiego
- Trudności w analizie i syntezie wzrokowej
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego
- Zapisywanie tekstu od strony prawej do lewej
- Zapisywanie liter w odbiciu lustrzanym
Warto wykonać w naszym gabinecie TEST ZGROŻENIA DYSLEKSJĄ i tym samym dowiedzieć się czy dziecko jest w obszarze "zagrożenia". Jeśli tak, w porę zacząć działać i razem z naszym zespołem zrobić wszystko aby w przyszłości uniknąć diagnozy DYSLEKSJI.
TERAPIA RĘKI
Celem terapii ręki jest optymalne usprawnienie motoryki małej czyli ruchów percepcyjnych dłoni i palców. Nie mniej jednak nie oznacza to, iż same mięśnie dłoni wystarczą do tego aby wykonywać precyzyjnie powierzone człowiekowi zadania. Aby zaplanować ruch musimy dobrze znać położenie własnego ciała. W związku z tym terapię ręki zaczynamy od nauki samoobsługi poprzez pozycjonowanie ciała, ćwiczenia fizyczne. Dopiero końcowym etapem jest nauka chwytu narzędzia pisarskiego, rysowania i pisania.
Kto potrzebuje terapii ręki ? Przede wszystkim dzieci u których stwierdzono:
- Nieprawidłową postawę ciała podczas siedzenia przy stoliku
- Trudności grafomotoryczne, dzieci mają opory przed kreśleniem, wycinaniem, malowaniem, pisaniem.
- Problemy manipulacyjne np. wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, wybieranie drobnych rzeczy spośród wielu innych
- Niski poziom poziom graficzny pisma – bardzo często prace w zeszytach sprawiają wrażenie niestarannych a tempo pisania odbiega od innych
- Problemy z jazdą na rowerze, problemy z ćwiczeniami związanymi z koordynacją ruchową
- Nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
MASAŻ LOGOPEDYCZNY
To sposoby terapeutyczne które mają na celu pobudzenie okolic ustno twarzowych pacjenta. Dzięki masażowi logopedycznemu regulujemy u naszych podopiecznych:
- czucie
- napięcie w obszarze twarzy
- kontrolę żuchwy
- domykanie jamy ustnej
- ślinienie
a także usprawniamy aparat mowy i przygotowujemy pacjenta do wdrażania ćwiczeń artykulacyjnych. Podstawową formą naszego masażu jest masaż klasyczny który wykonujemy ręcznie lub przy pomocy masażerów.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU
Wspomaganie rozwoju małego szansą na dobry start.
Głównym zadaniem terapeuty jest poprawienie deficytów z którymi przychodzą do nas dzieci. Naszym założeniem jest optymalna pomoc, chcemy aby nasi podopieczni w jak najszybszy sposób zostały przygotowane do podjęcia nauki przedszkolnej jak i szkolnej.
Co powinno zaniepokoić rodziców malucha ?
- Brak kontaktu wzrokowego
- brak reakcji na głosy najbliższych
- stały płacz i krzyk
- brak rozumienia prostych poleceń
- brak chwytu
- nieumiejętność wypowiadania prostych słów
- brak reakcji na własne imię
- problemy z koncentracją
- problemy z nawiązywaniem kontaktu z innymi dziećmi
W naszym Centrum pracujemy min. na takich obszarach jak:
- pamięć
- myślenie
- uwaga
- koncentracja
- pomoc w budowaniu poczucia własnego "Ja"
- prawidłowe funkcjonowanie ruchowe
- prawidłowe funkcjonowanie słuchowe
- nauka respektowania ustalonych zasad i norm
KINESIOTAPING LOGOPEDYCZNY
Kinesiotaping to nowoczesna metoda wspomagająca proces terapii logopedycznej. Poprzez naklejenie w odpowiednie miejsca taśmy elastycznej, zostają pobudzone mięśnie w obszarze ustno - twarzowym. Dzięki tym magicznym plastrom zostaje również pobudzony zmysł czucia. Wielką zaletą Kinesiotapingu jest to, iż po wyjściu z gabinetu może być dalej kontynuowane oddziałowanie terapeutyczne w domu.
Kinesiotaping w naszej pracy stosujemy u pacjentów z :
- obniżonym napięciem mięśniowym,
- nadmiernym ślinieniem,
- słabą pionizacją języka,
- podciętym wędzidełkiem,
- problemami domknięcia ust,
- nawykowym oddychaniem ustami,
- a także dla osób po udarach oraz z wieloma innymi dolegliwościami.
ELEKTROSTYMULACJA
Elektrostymulacja to nowoczesna metoda wspomagająca proces terapii logopedycznej. Jest to zabieg całkowicie bezpieczny. Prąd o niskim natężeniu przepływa przez mięśnie co bardzo dobrze działa na aparat artykulacyjny. Metoda ta pozwala na wzmocnienie mięśni orofacjalnych tym samym zmuszając je do większego wysiłku.
Elektrostymulacja przeznaczona jest dla dzieci i dorosłych z:
- opóźnionym rozwojem mowy,
- nawykowym otwieraniem ust,
- zaburzeniami dyslalicznymi,
- problemami z połykaniem pokarmów.
a także dla osób:
- po usunięciu 3 migdałka,
- po udarach,
- rozszczepach podniebienia.
EEG BIOFEEDBACK
EEG BIOFEEDBACK jest to nauka kontroli funkcji fizjologicznych organizmu poprzez użycie specjalistycznej aparatury. Na głowę pacjenta zakładany jest specjalny czepek wyposażony w elektrody pozwalający na odczytywanie informacji zwrotnej, która przekazywana jest do komputera. Dzięki temu wiemy, jak reaguje mózg osoby trenowanej. Zapis fal służy do sterowania animacją - odbywa się to wyłącznie przy użyciu siły woli. Osoba będąca w treningu kontroluje przebieg wyświetlanej gry na monitorze komputera. Terapeuta Biofeedback monitoruje zapis fal mózgowych i dostosowuje poziomy trudności zadań do pacjenta.
Biofeedback, czyli swoisty trening mózgu stosowany jest w przypadku:
- AUTYZMU - Jako terapia wspomagająca dla osób z autyzmem
- ADHD
- Problemów z koncentracją uwagi
- Zaburzeń procesów uczenia się
- Dysleksji, dyzgrafii
- Zaburzeń zachowania
- Zaburzeń nastroju
- Problemów z wyciszeniem
- Problemów ze snem
- Depresji - jako terapia wspomagająca dla osób borykających się z depresją
- Jako terapia wspomagająca dla osób po udrach
- PTSD (zespół stresu pourazowego)
- Zmniejszenia lub pozbycia się stresu
- Zwiększenia umiejętności podejmowania decyzji i ich jakości - dla osób prowadzących firmy
- Przyśpieszenia reakcji
- Wypalenia zawodowego